Як потрібно розмовляти з колекторами

Як потрібно розмовляти з колекторами

Рейтинг:   
  (6)
Поділитися:  

Якщо ви порушили умови кредитного договору, припустившись суттєвого прострочення за кредитом або позикою, доведеться зіткнутися з представниками колекторського агентства. Якщо не знати, як потрібно розмовляти з колекторами, можна погіршити ситуацію. Саме тому ми вирішили розповісти про методи роботи співробітників колекторських організацій, нові правила, коректне спілкування по телефону та при особистій зустрічі.

Зміст

  1. Хто такі колектори та які оновлені правила взаємодії
  2. Як потрібно розмовляти з колекторами по телефону
  3. Як потрібно розмовляти з колекторами під час особистої зустрічі

Хто такі колектори та які оновлені правила взаємодії

Колектори – це співробітники агентства, яке займається досудовим врегулюванням заборгованості позичальника перед банком або приватною небанківською організацією. Якщо кредитор одразу звернеться до суду, кредитний договір буде автоматично розірвано, а штрафні санкції перестануть діяти. Якщо ж компанія спершу звернутися до колекторського агентства, то зможе домогтися повернення боргу, відтягнувши термін та нарахувавши максимальні пені.

14 липня 2021 року набув чинності закон №1349-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів під час врегулювання простроченої заборгованості». Тоді ж набули чинності кваліфікаційні вимоги до колекторів від Національного банку.

Для початку розглянемо, які оновлені правила для колекторів набули чинності після ухвалення закону №1349-IX:

  • надсилання повідомлень, проведення телефонних переговорів та особистих зустрічей дозволено лише з 09:00 до 20:00;

  • SMS-повідомлення, email-повідомлення та листи поштою не повинні містити погроз, принижень, шантажу;

  • особисті зустрічі з боржником або його адвокатом допустимі лише за попереднім погодженням;

  • заборонено проводити особисті зустрічі, телефонні переговори або писати повідомлення без вказівки ПІБ співробітника агенції та найменування кредитора;

  • заборонено розголошувати інформацію про боржника третім особам;

  • колекторське агентство не має права повідомляти розмір боргу начальству, колегам, родичам, друзям позичальника;

  • заборонено повідомляти боржнику неправдиву інформацію про борг.

Ваш банк або фінансова компанія зобов'язані перед підписанням договору розповісти те, що при порушенні терміну погашення платежів борг може бути переданий колекторам. Якщо кредитор передає борги колекторському агентству, він має повідомити про це позичальника, а також передати йому реквізити організації.

Як потрібно розмовляти з колекторами по телефону

Відповідно до закону №1349-IX, колектори зобов'язані дотримуватись ряду правил, інакше їм загрожує штраф у розмірі від 51 000 до 102 000 гривень, виключення з реєстру колекторських компаній, втрата права займатися бізнесом, кримінальна відповідальність. При першій взаємодії співробітник зобов'язаний повідомити ПІБ, назву компанії-кредитора, дані своєї організації (назву, номер телефону, електронну та/або поштову адресу для ведення листування), деталі заборгованості (загальний розмір боргу з урахуванням пені, окремо суму кредиту й так далі).

Наприклад, коли ви брали кредит та порушили зобов'язання за кредитним договором. Якщо хочете тримати ситуацію під своїм контролем, тоді вивчіть, що робити, коли телефонують колектори:

  1. Запишіть телефонну розмову. Як тільки ви почуєте «Доброго дня, я дзвоню з приводу вашої заборгованості…» або іншу подібну фразу, одразу повідомте, що записуєте телефонну розмову та увімкніть диктофон. Вони теж повинні записувати розмови з боржниками та зберігати записи 3 роки, а на вимогу НБУ – пред'являти їх.

  2. Дізнайтеся дані колектора та кредитора. Співрозмовник зобов'язаний назвати ПІБ, дані компанії-кредитора та своєї організації, деталі боргу.

  3. Згадайте деталі оформленого кредиту. Спочатку згадайте, чи є в кредитному договорі пункт, який підтверджує можливість кредитора передати борг колекторській компанії. Й звірте суму боргу зі своїми даними, тому що співрозмовник може спробувати ввести вас в оману.

  4. Вимагайте документи для підтвердження слів колектора. Завжди вимагайте документи, які підтвердять назву організації, ПІБ, суму боргу та інші слова співрозмовника. Вам повинні їх вручити особисто або надіслати на електронну/поштову адресу протягом 5 дні.

  5. Повідомте про спроби погашення заборгованості. Завдання колектора – домогтися від боржника виплати позикових коштів. Ви повинні повідомити, що знаєте про свою заборгованість та намагаєтеся її погасити.

Якщо вже спілкувалися з колекторами, тоді знаєте про їхні спроби обдурити, образити, принизити, пригрозити. Однак потрібно зберігати спокій, тому що й ви, й ваш співрозмовник ведете запис. Якщо під час телефонної розмови колектор порушив нові правила взаємодії, ви зможете подати скаргу до Нацбанку, щоб регулятор вжив заходів, наприклад, виписав штраф або виключив агентство з реєстру.

Як потрібно розмовляти з колекторами під час особистої зустрічі

Представники колекторського агентства віддають перевагу телефонним розмовам, але можуть прийти до боржника додому. Особиста зустріч можлива лише у робочий час, за попереднім погодженням. При зустрічі колектор не має права проникати у квартиру/будинок, псувати або вилучати майно. Він також не може турбувати сусідів та розповідати їм про ваші проблеми.

Тепер розглянемо, що потрібно робити при спілкуванні з колекторами:

  • Запишіть розмову. Коли співрозмовник повідомить, що він з колекторського агентства або згадає про вашу заборгованість, почніть ввести відеознімання або записувати розмову на телефон.

  • З'ясуйте особистість гостей. Колектори повинні надати інформацію, яку ми раніше згадували (ПІБ, назва компанії-кредитора, дані колекторського агентства тощо). Ви маєте право вимагати документальну підставу звернення до вас, наприклад, виписку з банку по розміру заборгованості.

  • Залучіть свідків. Ви можете залучити як свідків ваших рідних, сусідів, друзів.

  • Пам'ятайте про діловий стиль. Ви завжди повинні вести розмову в діловому стилі, інакше колектор може сфальшувати бесіду, пред'явивши неправдиві дані на суді.

  • Не розголошуйте інформацію про себе та близьких. Ви не зобов'язані повідомляти представникам колекторської компанії місце роботи, розмір доходів та іншу інформацію про себе та своїх близьких.

  • Нічого не підписуйте. Якщо колектор почне вимагати підписання будь-яких документів, повідомте про необхідність проконсультуватися з юристом.

  • Не передавайте гроші. Ніколи не передавайте кошти з рук у руки дома – лише у банку чи мікрофінансовій організації.

Якщо представники колекторського агентства намагаються проникнути в будинок та забрати ваші речі як оплату боргу, вам слід негайно викликати поліцію та зафіксувати дії колекторів на відео. Ви також можете подати заяву в поліцію, якщо колектори дзвонять вночі, загрожують, використовують образи в повідомленнях, поширюють інформацію про вас третім особам, оскільки такі дії порушують Конституцію України (статті 3, 21, 22, 32), Цивільний кодекс України (статті 3, 291, 301, 302, 308) та Кримінальний кодекс України (стаття 182).

Рейтинг:   
  (6)
Поділитися:  
Мікрокредити